Onderzoek: het geheim van een hit

Partyscene Redactie | 3 februari 2010
headlines

‘Laat het brein smeken om meer’

Wetenschappers hebben uitgevogeld hoe het er precies aan toe gaat in je hersenpan als je bezig bent met het verwerken van muzikale input. Ze legden daarbij ook gelijk het geheim van het maken van een hit bloot.

We maken onbewust voorspellingen over een nieuw stuk muziek.Bij het luisteren naar muziek blijkt de mens vooral gebruik te maken van het deel van het brein dat voorspellingen maakt over toekomstige gebeurtenissen. Die voorspellingen maken we op basis van vorige ervaringen; een skill die ons al vele duizenden jaren een handig evolutionair voordeel oplevert. In het geval van muziek zijn die vorige ervaringen tracks die we in het verleden hebben gehoord. De mate waarin nieuwe muziek onze verwachtingen waarmaakt of onderuit haalt, bepaalt grotendeels hoe we nieuwe muziek ervaren.

In een recent onderzoek door wetenschappers van de universiteit van Londen is nu vastgesteld dat de hersenactiviteit het sterkst toeneemt wanneer de verwachtingen die we bij een nieuw muziekstuk hadden, níet uitkomen. Muziek moet dus spelen met je verwachtingspatroon en je hersenen uitdagen om de ‘orde’ en ‘realiteit’ te vinden. Hoe langer het verwachte (en gewenste) muzikale patroon uitblijft, hoe heftiger we ernaar gaan verlangen. Als de verwachting uiteindelijk toch wordt waargemaakt, is de gelukservaring die je grijze massa aanmaakt des te groter.

Het brein moet 'smeken' om meer.De onderzoekers namen ook een aantal muziekstukken onder de loep en kwamen er bijvoorbeeld achter dat zelfs Beethoven dit principe in de 18e eeuw al doorhad, zonder dat hij natuurlijk iets wist van de achterliggende hersenactiviteit. Hij introduceerde aan het begin van zijn composities meestal een duidelijk en prettig in het gehoor liggend muzikaal patroon en vermeed datzelfde patroon vervolgens minutenlang, waardoor het brein er steeds meer om ging ‘smeken’. Beethoven bewaarde de uiteindelijke herhaling heel slim tot het allerlaatste akkoord, waardoor de ontlading voor de luisteraar enorm was.

Dus producers van Nederland: hoe meer je de hersenen van je publiek muzikaal pijnigt met twijfel en onzekerheid, hoe groter je hit zal zijn. Kom maar door met al die verontrustende, maar adembenemende nieuwe tracks! :-)

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws