5 vragen aan Strange Fruit

Partyscene Redactie | 13 augustus 2010
interviews

Strange Fruit kan alleen bestaan met steun van het publiek

Strange Fruit kan alleen bestaan met steun van het publiek

Guido van Dieren is in de Maasstad beter bekend als DJ Thelonious en organisator van Strange Fruit. Morgen (14/8) verwelkomt hij Dorian Concept in het Westelijks Handelsterrein. Kort interview met een man die hoopt dat Rotterdam weer een echte uitgaanscultuur krijgt. Maar hoe? “Ik hoop dat de gastenlijsten kleiner worden. Als de helft van het publiek betaalt en de andere helft niet, moet de ene helft het dubbele betalen.”

1. Gefeliciteerd met je nieuwe job bij de VPRO. Wat ga je precies doen?

Guido: “Ik ga bij de VPRO met een team van drie mensen een nieuw digital themakanaal (radio) opzetten. De focus ligt hierbij op Nederlandse young professionals die via deze zender aandacht kunnen gaan krijgen. De zender is een platform voor artiesten die nog net te klein voor Radio 6 zijn. Het is overigens jazz in de breedste zin van het woord, dus ook de goede soul, funk, jazz vermengt met elektronica, nu jazz.world, afro beat krijgen aandacht. Op het kanaal zal zowel uitgebracht werk als live concertopnames van de artiesten komen te staan. Tevens kunnen er in de toekomst nog eigen evenementen gericht op deze groep uit voortvloeien.

Buiten de radiozender is er een blog aan verbonden (clips, filmpjes en zelfs live-opnames van artiesten kunnen hier vertoond worden, maar ook cd-recensies, updates en evenementen komen hier op te staan). Als er toevallig artiesten zijn die dit lezen en passen in het profiel dan kunnen ze info en of beeld en geluidsmateriaal sturen naar guido.van.dieren@vpr.nl mailen.”

2. Met welke insteek/doel bladert een muziekliefhebber pur sang, die net als iedereen z'n huis en boterham moet betalen, de vacatures eigenlijk door?

Strange Fruit residentsGuido: “Ik moet bekennen dat ik in mijn hoofd al bezig was met een paar maanden werkeloosheid als toekomstbeeld. Mijn zus twitterde (hoe 2010) deze functie. Een week later was ik aangenomen. De functie bij de VPRO is overigens voor de duur van drie dagen. Daarnaast programmeer ik o.m. nog Revolution in B Minor, Bird Fest en zijn we bezig met een serie mooi evenementen voor De Doelen.”

3. Zaterdag Dorian Concept tijdens Strange Fruit in het Westelijk Handelsterrein. Nu is het hoogzomer en loopt Rotterdam de laatste tijd niet echt warm voor experimentele elektronische muziek. Wat houdt jou op de been, om dit soort 'moeilijke' feestjes telkens weer te organiseren?

Guido: “De liefde voor muziek en de hoop houdt ons op de been. Financieel is het moeizaam om dit te doen. Zeker zonder enige subsidie en of sponsoring. Strange Fruit kan alleen blijven bestaan met de steun van het publiek en dit jaar is moeilijk geweest, ondanks twee goede edities in Watt. Het faillissement van Watt heeft ons behoorlijk pijn gedaan.”

4. Wat moet er anders in de Rotterdamse uitgaansscene, willen we terug naar het gouden tijdperk eind jaren 90/begin 2000?

Guido: “Ik weet niet of dat gouden tijdperk nog terugkomt en ben niet iemand die graag terugkijkt. Elke tijd heeft zijn eigen uitgaansscene. Ik zou willen dat er een goed poppodium in Rotterdam komt, die de stad in de breedte bedient. Daarnaast zouden 2 tot 3 kleine clubs welkom zijn (we zijn overigens bezig met een podium voor 300 man onder de Hofbogen waar jazz de muzikale basis wordt, maar ook elektronica, hiphop, bossanova, funk, nu soul geprogrammeerd gaan worden). Maar Rotterdam kan ook bijvoorbeeld een goede kleine houseclub gebruiken of een andersoortige club. Het publiek is in ieder geval gebaat bij duidelijke concepten. Geen clubs waarbij wij de ene week een urban party hebben, de week erna Carl Craig staat te draaien en de dan weer een avond dicht is.

Hiernaast hoop ik dat de gastenlijsten kleiner worden, zodat organisaties gewoon inkomsten kunnen genereren, met als gevolg dat de entreeprijzen ook lager kunnen worden. Als de helft van het publiek betaalt en de andere helft niet, moet de ene helft het dubbele betalen. Ik hoop dat de niet-betalers daar eens over nadenken.

Ook heeft Rotterdam ondernemers nodig die visie hebben over kwaliteitsmuziek en dancemensen met hart voor muziek, die niet het onderste uit de kan hoeven te halen betreffende de winst. Mensen die naast creatieve kennis ook bedrijfskundige kennis hebben en het ook als een bedrijf leiden. Subsidie is leuk, maar het streven moet zijn om zo min mogelijk van subsidie gebruik te maken. De potjes moeten alleen zijn voor mensen die iets bijzonders brengen.

Tevens heeft Rotterdam een gemeente nodig die inziet dat we nu de basis goed moeten krijgen en dat organisatoren die goed werk verrichten voor de stad een klein beetje ondersteund moeten worden. Dit is het tegenovergestelde van wat veelal nu gebeurt. De overheid wil zelf ideeën verzinnen en het uitgaan teveel zelf sturen. Laat de creatievelingen en muziekliefhebbers met ideeën komen en ondersteun de goede ideeën. Creatieve processen zijn namelijk heel moeilijk te sturen. Er moet gecontroleerd worden hoe en waaraan organisaties de steun van de overheid besteden. Er zijn zat organisaties die veel subsidie krijgen, maar eigenlijk geen wezenlijke bijdrage leveren aan de culturele diversiteit van de stad. Tot slot mag de regelgeving van de gemeente minder bureaucratisch en moeten de ridicule eisen betreffende aantal bewakers aan de kaak gesteld worden.

5. Waarom moet half muziekminnend Rotterdam zaterdag uitlopen voor het optreden van Dorian Concept?

Guido: "Omdat deze man een ware virtuoos is en een van de beste live beatmakers die er op dit moment rondlopen. Dorian Concept is dit jaar niet voor niks ook voor Lowlands en North Sea Jazz geboekt. Noem maar een act die ook op beide festivals staat. Hienraast wordt het bovenal een avond met Dorian Concept en Dj Thelonious en Lucky Dubz; een avond om niet te missen, met dikke hiphop, soul, funk, house en dubstep.”

Strange Fruit

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws